2011-07-31

Congratulations! You are magical

Det är de orden man vill läsa den här veckan på Pottermore - om man är ett hardcore Potter-fan.
 Vid det här laget har J.K. Rowling postat sin video där hon berättar om det nya projektet Pottermore där läsare ska få veta mer om den magiska världen kring pojken som överlevde.

De som känner mig (eller läser min blogg) vet att jag älskar Harry Potter och hans Hogwarts, så jag har väntat sedan det började pratas om Pottermore. Sidan kommer vara öppen för alla som vill registrera sig i oktober, men på hemsidan kunde man läsa att man skulle komma tillbaka den 31 juli för en chans att få tillgång till Pottermore ännu tidigare. Eftersom jag skulle jobba idag, och gissade att J.K. Rowling som vanligt inte kommer göra det för enkelt för oss, hade jag inte stora förhoppningar om att få en chans och försökte glömma bort det hela. Men vid midnatt inatt (London-tid) kunde jag inte låta bli att ändå ta en titt på Pottermore.com.
 Och jag var inte ensam om det.


Ja... jag gick och la mig. Men så imorse, innan jag skulle iväg till jobbet, så började det klia i fingrarna på mig igen. Och tur var väl det, för nu möttes jag av något helt annat.


Nu i efterhand, när jag läst på lite, inser jag vilken tur jag hade. De kommer posta 7 ledtrådar - en för varje dag och bok, svåra dag 1-3 och lättare under dag 4-7 - ledtråden kommer upp på en okänd tid under dygnet - olika tider varje dag -och försvinner när dagens maxantal registrerat sig.
 Ledtråden löd: "How many breeds of owl are featured on the Eeylops Owl Emporium sign? Multiply this number by 49."
Och svaret var (5 x 49 =) 245
Det tog mig till en sida där fjäderpennor flöt omkring och efter att jag väntat ett tag dök det upp en lysande fjäderpenna: The Magical Quill.
The Magical Quill detects the birth of a magical child and writes their name down in a large book. Every year, Professor McGonagall checks the book and sends owls to the children who are turning eleven, to inform them that they have a place at Hogwarts.
Efter att jag klickat på den genomgick jag en registrering som avslutades med att jag blev tilldelad fem möjliga användarnamn att välja på. Till att börja med irriterade det mig att inte få välja helt själv, men sedan läste jag igenom alternativen och jag är väldigt nöjd med att SilverQuill var en av mina valmöjligheter. Jag tror inte jag kunde ha kommit på ett mer passande användarnamn själv.
 Och sedan fick jag det bekräftat att:

Är det bara mig det stör att Hermiones namn inte är högre upp?

Däremot kunde jag inte andas ut än. Det krävs även att man validerar sin e-mail innan man är ordentligt registrerad och mitt mail ville inte hitta fram. Vid det här laget var jag en aning försenad och kunde inte vänta längre så jag tvingades åka till jobbet och undra om detta innebar att jag skulle bli av med min plats (eller om det blev något fel med registreringen). Men så fort jag kom hem gick jag direkt in på mailen där valideringsmailet snällt låg och väntade på mig.
 Och nu blev det officiellt


Någon mer som fått sin registrering bekräftad? Vad tyckte ni om användarnamnen ni blev tilldelade? Fick ni ett namn ni gillade?

3 kommentarer:

Emmy sa...

jag jobbade :( och jobbar alla andra dagar med sååå... inga stora förhoppningar tyvärr..

sämst.

// Emmy

ellen sa...

Fast jag jobbade ju också idag, och hade tur, så ge inte upp! Gå in och kolla lite då och då. Vi vet ju inte vilka tider de lägger upp kommande ledtrådar, det kan ju vara närsomhelst under dagen/kvällen/natten.

Emmy sa...

jo iofs. men jobb 7-4 där jag inte har någon tillgång till internet gör att det är rätt kört ;/