2011-04-14

"Minskade piratkopiering" - men var tror ni användarna tar vägen nu?

Idag meddelade Spotify att de inte längre kommer erbjuda (nästintill) obegränsat med musik utan kostnad, det är dags att begränsa tjänsten rejält med förhoppningen att flera då kommer skaffa Spotify Premium. De berättar att tjänsten har minskat piratkopiering (antagligen med förhoppningen att vi ska tycka att de har en bra grundtanke och vilja stödja dem) och förklarar att det här kommer påverka en mindre del av gratis-användarna då de flesta bara använder Spotify för att upptäcka ny musik.
 Problemet är bara att de som använder tjänsten istället för piratkopiering är de som kommer påverkas eftersom det är de som använder tjänsten oftast. Så det låter fint att Spotify hjälpt till att eliminera en del av den olagliga fildelningen, men nu inför de åtgärder som knuffar tillbaka en stor mängd till just det igen. Så säg som det är istället: ni hoppas att ni nu lyckats skapa ett behov hos era användare starkt nog att ge större intäkter från användarnas plånböcker än från reklammeddelanden.

Begränsningen börjar gälla redan den 1 maj
Varje låt kan spelas max fem gånger per månad
Du kan lyssna på max 10 timmar musik per månad

Jag har köpt Spotify Premium lite då och då tidigare, när jag känt mig trött på reklam, så jag är inte främmande för idén. Men jag ogillar starkt att tvingas betala för en tjänst som tidigare erbjudits gratis. Spotify är i sin fulla rätt att ta betalt för sin tjänst, men jag är i min fulla rätt att sluta använda tjänsten. Det var kul så länge det varade.

Läs mer: Aftonbladet, Expressen, SvD, DN

EDIT: Om du letar alternativ till Spotify är Grooveshark gratis
EDIT2: Jag hade visst missuppfattat det där med hur många gånger man kan spela en låt. Det verkar som att begränsningen är är fem gånger överhuvudtaget, inte per månad. (Vilket såklart gör gratistjänsten helt oanvändbar för min del.)

14 kommentarer:

mr Nordén sa...

Tycker du inte att det är värt 100 spänn i månaden för fri tillgång till musik? Det är nästan obegripligt snålt.

ellen sa...

Inte när jag kan hitta musiken gratis på exempelvis Youtube. Det finns så mycket annat jag kan lägga studielånet på som jag prioriterar framför Spotify. Men huvudorsaken är ändå försöket att manipulera sina användare, då köper jag hellre låtarna direkt från artisterna för obegränsad tillgång till dem.

Sara sa...

Bra inlägg! Har använt Spotify Free sedan 2008 och har inte haft några problem med reklamavbrotten, inte i relation till all gratis musik!
På sistone har dock mina spellistor sakta men säkert tömts då skivbolagen har tagit bort fler och fler låtar. En speciell låt har lagts till och tagits bort över 10 gånger! Det har gjort mig trött på tjänsten. Det här var spiken i kistan.
Att bli tvingad i ett hörn, betala eller lämna (Spotify Open är inget alternativ alls) är något jag är allergisk mot.
Vila i frid, Spotify.
Länge leve piraterna i bukten (igen).

Mathias sa...

Ellen > Ditt resonemang är ju så jäkla dumsnålt. En cd-skiva motsvarar knappt två månaders Spotify premium och där får du oxå obegränsad tillgång. Sen undrar jag hur du kan få det till att de manipulerar sina användare? Är det som att SL manipulerar genom att ha reducerade priser?
Tro mig, folk kommer betala för premium!

ellen sa...

Det är inte obegränsat när det sitter ett utgångsdatum på varan. Och ska jag betala för musik så kommer jag se till att betala företagen som ger ut musiken utan Spotify som mellanhand.
Jag menar att det är manipulativt i det hänseende att de låtsas som att de finns till för att minska piratkopiering (vilket består av människor som vill slippa betala för att lyssna på musik) men i nästa andetag så tar de betalt för tjänsten eftersom de anser att de nu skapat ett så stort behov att de kan ställa ultimatum.

Ja, folk kommer betala för premium, men det finns en hel del som inte kommer göra det. De flesta kommer inte att diskutera sitt beslut, och oavsett hur dumt deras argument än må anses vara kommer de bara falla bort. För Spotifys skull får vi hoppas att det är nog som väljer att betala för att kompensera för alla de timmar av reklamfinansiering som försvinner.

Men för mig känns det dumt att betala för något som jag nu kan få gratis genom exempelvis Grooveshark istället.

Mathias sa...

Ellen> På vilket sätt låtsas dom att dom förebygger piratkopiering?

Spotify är en grym produkt och nu är alla bittra för de måste betala för det.

Och om nu Grooveshark är så bra så varför skriver du ens detta inlägg om Spotify?

ellen sa...

http://www.spotify.com/se/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/
"People are listening to more music and from a wider range of artists than ever before, and are giving up on piracy, which is exactly what we hoped would happen."

Spotify var grymt för att det var gratis.

Min blogg är en plats där jag tänker skriva om vadhelst som faller mig in. Åsikter och/eller rent strunt. Jag reagerade på Spotifys beslut och valde att skriva vad jag tänkte om det hela. Dessutom hittar uppenbarligen folk hit, så nu fick jag dessutom en möjlighet att tipsa folk om att det finns alternativ.

Mattias sa...

Unlimited-versionen rekommenderas. Kostar 49 kr/mån. Ingen reklam (skillnaden mot premium är att du inte kan lyssna offline eller lyssna från en mobil).

Tycker verkligen inte Spotify har agerat fel, ja åtminstone inte moraliskt (affärsmässigt återstår så klart att se), att få så pass mycket musik för en femtilapp i månaden, utan reklam, är verkligen att konkurrera med illegal fildelning (som jag för övrigt inte har något emot, för mer obskyra saker är det till och med ofta nödvändigt). Men Spotify är för mig det perfekta komplementet.

ellen sa...

Som sagt anser jag att de är i sin fulla rätt att ta betalt för sin tjänst, och ja, det är ett bra pris, men jag föredrar gratis och avskyr tvång. En högst personlig åsikt som ingen behöver dela med mig :)

Mattias sa...

Ja, och jag ser reklam för den ondska som den är och betalar=)

Men skämt åsido (inte för att det var ett skämt, men ändå), visst kan man tycka att studiomusik inte är värt pengar. Jag tycker det delvis är en lite sniken attityd, men å andra sidan kan man ju nu för tiden spela in musik nästan lika billigt som vi lyssnare laddar ner den.

ellen sa...

Min CD-samling i kombination med betalda MP3-låtar på datorn etc. kan vittna om att jag inte har problem med att betala för studiomusik, det är inte det jag diskuterar. Musiken är inte producerad av Spotify, och nu kommer de börja ta betalt för något jag kan hitta gratis på annat håll.
Då väljer jag gratis-alternativet, precis som jag gjorde när jag först började använda Spotify.

E-mannen sa...

Spela samma låt 5 gånger per månad låter otympligt men möjligen överkomligt.

Men läser man spotifys eget blogginlägg så står det faktiskt 5 gånger PUNKT SLUT!

ellen sa...

Jo, jag upptäckte det i efterhand (därav EDIT2). Jag skyller på att det lät så dumt att min hjärna inte ville registrera informationen. :P

parvina sa...

Just love your article.I do always look over your website for new articles.I am recently working on an app (.apk) how to - spotify premium thats going awesome and special thanks to you :)